کد خبر: 1190825
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
کمیته بین المللی صلیب سرخ:
صدای بلند جنگ، در تجربه کمیته بین المللی صلیب سرخ، به درد و رنج بیشتر غیرنظامیان می انجامد.

به گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ از ژنو، خشونت های اخیر در اسرائیل و غزه در سطحی قرار دارد که برای سالیان بسیار شاهد آن نبودیم و پتانسیل آن را دارد که به طرز چشمگیری افزایش یابد و درد و اندوه حتی بیشتری برای تمامی طرف ها ایجاد کند.


در بحبوحه خشونت های ویرانگر، یک نشانه نگران کننده آن است که صدای مدافع کاهش تنش ها کم شنیده می شود. صدای بلند جنگ، در تجربه ما، به درد و رنج بیشتر غیرنظامیان می انجامد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که از سال ۱۹۶۷ به طور دائمی در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی حضور دارد، مدت‌هاست شاهد کشتار ویرانگر غیرنظامیان بوده که منجر به چرخه های بیشتر خشونت و نفرت شده است.

بدون خویشتن داری فوری، ما به سمت یک فاجعه انسانی پیش می رویم.

فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه‌ای صلیب سرخ جهانی در خاورمیانه و نزدیک در پیامی در شبکه اکس (توییتر) گفت: در تاریک‌ترین ساعات حضورمان در غزه، هرگز سناریویی را تصور نمی‌کردیم که ۲ میلیون غیرنظامی از طریق بمباران‌های سنگین، محروم از آب، غذا، برق و دارو زندگی کنند. همه اقدامات برای جلوگیری از چنین وضعیتی باید بلافاصله انجام شود».


خانم میریانا اسپولیاریک، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) گفت: «همیشه غیرنظامیان بالاترین تاوان را در مخاصمه می پردازند. در این لحظه حساس، ما از طرف‌ها می‌خواهیم به تعهدات خود تحت حقوق بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به غیرنظامیان از هیچ اقدامی دریغ نکنند. همه طرف ها باید از خود خویشتن داری نشان دهند و جان و مال غیرنظامیان را در امان دارند.


کشتار غیرنظامیان و سوءرفتار طبق کنوانسیون های ژنو ممنوع است. بعلاوه، کنوانسیون ها الزام می دارند که از مجروحان و بیماران مراقبت شود. با افراد بازداشت شده باید انسانی و کرامت آمیز رفتار شود. گروگان‌گیری طبق حقوق بین‌المللی بشردوستانه ممنوع است و گروگان‌ها باید فوراً بدون هیچ آسیبی آزاد شوند.


زیرساخت های حیاتی که مردم برای زندگی به آن‌ها وابسته اند (شامل شبکه های برق و آب) نباید هدف حمله قرار گیرند. صرف نظر از هرگونه محاصره نظامی، مقامات باید اطمینان حاصل کنند که غیرنظامیان به نیاز‌های اولیه، از جمله آب پاکیزه، غذا و مراقبت های پزشکی دسترسی دارند.


من به شدت نگران خانواده های رنج کشیده ای هستم که تماس شان را با عزیزان خود از دست داده اند و اکنون وضعیت اسفناکی بسرمی برند.

ما آماده ایم تا برای کمک هر کاری که در توان داریم، از جمله ایفای نقش خود به عنوان یک میانجی بی¬طرف را انجام دهیم. باید اجازه عبور آزاد به امدادگران برای کمک به نیازمندان داده شود. هرگز نباید مراکز و پرسنل درمانی هدف قرار گیرند.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ فوراً به هر دو طرف ارائه خدمات بشردوستانه را پیشنهاد کرد، و ما در تلاش هستیم تا در تعیین هویت مفقودین از مقامات حمایت کنیم. ما همچنین کمک¬های پزشکی به بیمارستانی در غزه ارسال کرده ایم.

تیم‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از نزدیک با جمعیت‌های ملی طرفین درگیری برای کمک به مجروحان یا بیماران و نیازمندان همکاری می‌کنند. کارکنان هر دوی این سازمان های بشردوستانه قربانی خشونت شده¬اند. کارکنان مراقبت های درمانی باید در تمامی زمان ها محافظت شوند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آماده است تا با هماهنگی جمعیت‌های هلال احمر و ستاره سرخ داود طرفین درگیریها، خانواده ها و عزیزان شان را به آغوش یکدیگر بازگرداند، سرنوشت مفقودان را مشخص کند و مجروحان را از منطقه خطر خارج نماید.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با همه طرف‌ها ارتباط برقرار کرده است تا بدینوسیله تعهدات و مسئولیت‌هایشان را طبق حقوق بین‌المللی بشردوستانه (قوانین جنگ) به آن‌ها یادآوری کند. ما با طرف ها به طور پیوسته در تماس هستیم تا دسترسی خود و عملیات بشردوستانه را هماهنگ کنیم.

درباره کمیته بین المللی صلیب سرخ
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک سازمان بی‌طرف، بی غرض و مستقل که رسالت منحصراً بشردوستانه آن برگرفته از کنوانسیون های ۱۹۴۹ ژنو است. این سازمان به افرادی که در سراسر جهان متأثر از مخاصمات مسلحانه و دیگر خشونت‌ها قرار دارند، کمک  می‌کند و اغلب در کنار شرکای صلیب سرخ و هلال احمر خود، هر چه در توان دارد را برای حفاظت از جان و کرامت انسانی آن‌ها و تسکین درد و رنج شان انجام می دهد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از سال ۱۹۶۷ میلادی در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی حضور داشته است که شامل اراضی فلسطینی اشغالی غزه و کرانه باختری شامل بیت‌المقدس شرقی می‌شود. ما برای ترویج حقوق بین¬المللی بشردوستانه به طور منظم در حال گفتگو با تمامی مقامات مربوطه هستیم. فعالیت های ما شامل بازدید از بازداشت شدگان، بازپیوند خانواده ها، حمایت از پروژه های معیشتی و کمک به بهبود دسترسی به خدمات ضروری مانند آب و برق می-شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار